October 26, 2010

Sehari selembar benang...

Assalammua’alaikum semua, sehat?  Ramai yang batuk2 dan selsema sekarang ni, maklumlah musim hujan kan? Pagi-petang, siang-malam asyik hujan jerr. Jemuran pun susah nak kering,  hhmm time mcm ni ler aku selalu berangan nak ‘tangkap’ satu mesin pengering macam dobi tu,...best kan? Angan2 je tu ahakss!!

Posting aku hari ni agak serious sikit,  pasal perbezaan antara nabi dan rasul. Aku cari info ni sebab nak menjawab soalan si abang. Dia selalu bertanya, dan jawapan yang aku bagi tak memenuhi kehendaknya. Maybe jugak dia tak faham (kesian anak ku :( ), atau aku yang tak cukup pengetahuan (aduhaii, lagi ler sedih..:( ) ?? Yang pasti .. walaupun dari kecil kita dah belajar dan secara dasar dah faham tentang agama ni, tapi bila tiba nak menjelaskan kepada anak2, rasanya banyak perkara aku perlu dalami lagi. Silap penjelasan akan buat anak2 keliru... 

Bila ditanya “Apakah Perbezaan Antara Nabi Dan Rasul?" Mungkin ramai antara kita yang akan menjawab (termasuk aku sendiri), "Nabi diturunkan wahyu adalah untuk dirinya sendiri dan Rasul pula diturunkan wahyu untuk disebarkan kepada orang lain . Bila si abang menyoalku balik, "Kenapa pula nabi muhammad tu menjadi nabi dan juga rasul? Kenapa dia ada dua gelaran (nabi dan rasul)?". Errkkk??? Aku jadi terkedu, betul2 buntu, malu pada diri sendiri. Pengetahuan agamaku masih cetek... tak mampu nak jawab soalan semudah itu, dari seorang budak sekecil itu alahaiii. Jadi dibawah ni, adalah antara info yang aku temui untuk kita kongsikan bersama (terima kasih blogger Hafiz Handasah):

Jika kita menjawab seperti di atas tadi, banyak persoalan yang boleh ditimbulkan. Untuk apa Allah mengutuskan nabi jika wahyu itu untuk dirinya seorang dan tidak disampaikan kepada orang lain?
Bukankah sifat tabligh(menyampaikan) itu salah satu sifat wajib bagi nabi dan rasul? Justeru ,takrifan nabi dan rasul yang kita selalu sampaikan itu adalah tidak tepat.

 Takrifan yang diakui benar oleh ulama bersertakan dalil : 
NABI (yang bukan Rasul ) adalah insan yang diwahyukannya kepadanya bukan dengan syariat yang baru, dan diwahyukan kepadanya mengikut syari`at rasul yang sebelumnya. 

Manakala RASUL ialah mereka yang diwahyukan kepadanya dengan syariat yang baru  serta menasakhkan syariat Rasul yang sebelumnya.
Kedua duanya diperintahkan untuk menyampaikan risalah kepada orang lain.
Ini adalah berdasarkan firman Allah dalam Surah Albaqarah ayat 213 :
كَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَ وَأَنزَلَ مَعَهُمُ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ
"Pada Mulanya manusia dahulunya umat yang satu ( semunya berada dalam agama Islam) maka Allah mengutuskan para nabi-nabi sebagai pemberi khabar gembira dan pemberi peringatan. "
Oklah uolls, harapnya posting aku kali ini dapat dijadikan info dan panduan untuk kita semua. Tiada niat untuk menunjuk2 yer, percaya lah ‘sehari selembar benang, lama-lama jadi kain’, insha-ALLAH. 
Jumpa lagi di lain entry. 

Wassalam

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails