September 30, 2013

~Cuci Tandas Cara Aku~

Assalammua'alaikum...

Kalau stress biasanya uolls buat apa eh? shopping? makan? tidur? pergi spa?...aku pun buat juga semua tu  tapi ada satu lagi 'hobi pelik' aku time dilanda stress ni. Korang nak tau ke???he he he .... aku suker cuci toilet !!! Senang citer, kalau aku stress aje, toilet aku mesti bersih suci. Kalau toilet bersih aje, aku stress. Sebabnya??? Lepas tu akan kotor balik, dan aku kena cuci balik. Yang tak bestnya, aku sorang aje 'tenaga kerja' yang setia kat toilet rumah aku ni hhuuaaaaaaa......
 
Sebenarnya aku paling menyampah nak cuci tandas. Aku rasa tak adil, guna ramai-ramai, yg membersihkannya aku sorang aje!! Ini tidak adil, tidak adil tau!!! allooo cik kak, adil tak adil....by hook or by crook kena buat la jugak kan? Tak sanggup nak tunggu toilet tu sampai berlumut, berkerak kalau semua pakat-pakat buat tak tau aje.....

Tak suka nak sental sental bagai ni, penattt. Selalunya aku amik jalan mudah aje. Ini pun lepas tengok cara MIL aku buat. Dia amik cecair peluntur tu (tak kisah la brand clorox ke, dobi ke, ghimau ke, janji kotoran tu luntur dengan jayanya), dia jirus terus ke lantai & toilet bowl. Biarkan dalam beberapa jam, then MIL jirus dengan air sehingga hilang semua kotoran yg ada....walllaaa!! Ada lagi jalan mudah sebenarnya, beli je bahan kimia pencuci toilet kat kedai hardware......memang kuat kuasa membersihnya. Silap haribulan, tile pun boleh tanggal!! Aku seram sikit nak pakai bahan kimia tu ....

Pernah cuba cara MIL tapi aku surrender, tak tahan dengan bau cecair peluntur,  menyengat gilerrrr ko. Hidung ku yang tak mancung ni kembang kempis menahan bau. Terbatuk batuk, semacam keracunan la pulak aduihhh....lepas cuci toilet aje mesti pening-pening lalat. Bahaya ni wehh, tak pasal pasal aku yang 'bersih & suci' nanti. Maka....dengan inisiatif sendiri (ayat tak boleh blah he he he) aku pun improvised teknik MIL aku.   Aku amik satu bahagian (contohnya secawan la) cecair peluntur tu, then aku tambah dengan setengah bahagian pencuci lantai yg wangi2 tu dan aku cairkan dengan satu atau dua bahagian air. Faham ke tak ni puan-puan sekaliann?? hehehe.....aku amik sikit2 dan curahkan dekat tempat-tempat yg kotor. Time aku rajin, aku masukkan la bancuhan tadi ke dalam botol semburan. Aku spray kan ke dinding, atas dan bawah sinki, errr mana2 lah tempat yg boleh disembur. Biarkan beberapa jam, lepas tu jirus dengan air bersih2. Kesannya, toilet ku bersih dan wangiiiii, yeeaaaaaa.....senang bukan??


p/s: layan jer laa he he he......

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails