August 25, 2010

~KeNTanG GoReNG BeRTeLuR~


Salam semua.....uolls sihat?Alhamdulillah,aku pun sihat gak.....tapi petang ni aku diserang virus ‘M’ lerr, jahat virus tu!!! Buat kita jadi malas yg teramatttt lah sgt nya nak masak . Asalnya nak buat nasi goreng kampung jerk, mudah dan cepat. Tak masak karang, aku jugak yg lapar, nanti sapa susah?? akuu jugakk......so, gagahkan jgk diri ku yg dah sememangnya gagah ini..ehehe

 .......masa dok tgh ‘mengintai’ sayur dalam petiais, erpandang pulak cik kentang tgh tergolek santai hhmm....kalu makan kentang goreng time gini syokk jugak kan? Terus tukar plan  B ……asalnya nak wat kentang goreng ala-ala wedges kfc...tapiiii dalam keadaan ‘darurat’ ni…segala makneka rempah pun ku takde.. Pindah plak ke plan C... akhirnya jadi kentang goreng bertelur.. Biasanya org makan dengan nasi atau roti...tapi aku suka ratah cam tu jek. Ni laa menu aku utk berbuka hari ni….tadaaaaa!! 

Kentang Goreng Bertelur jerk…sedappp. Ai pun fefeeling jadi Sandra Bullock jap, makan kentang je ahakkss!! ...terasa cam nak tukar kaler biru, mata hitam  ni.. Menu ni mmg sesuai utk sesapa yg dilanda virus ‘M’ mcm aku ....ringkas dan sedap.....sapa yg teringin nak mencuba...ni resipi versi aku. Kalau tak sedap tu, pepandai lah uollss alter yer....layannn.

Bahan:
2 biji kentang
1 biji telur ayam
seulas bawang merah (dicincang)
Seulas bawang putih (dicincang)
Cendawan
Cili Api (pada yg suka pedas)
Lada hitam (secukup rasa)
Garam (Secukup rasa)
Kicap Tiram
Minyak untuk mengoreng
Daun Sup/Daun Bawang (dihiris halus)
Cara:
(1) Kupas kulit kentang dan potong mengikut bentuk yang disukai, rebus separuh masak dan toskan
(2) Panaskan minyak di dalam kuali, masukkan bawang yang telah dihiris
(4)Masukkan kentang dan cendawan
(5) Bila cendawan dah layu pecahkan telur dan gaul rata.
(6) Masukkan garam dan lada hitam secukup rasa
(7) Akhir sekali masukkan daun sup/daun bawang
Image and video hosting by TinyPic

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails