August 21, 2010

~ BuBuR PeDaS ~


 Salam semua. Ada yang tak puasa hari ni? ….puasa yang yok, siang-siang buka periuk hehe….dah plan menu apa utk berbuka nanti? ada yg spesel tak? Ok, aku pun dah lama tak share pasal food kan?                                   
Jadi hari ni aku  nak citer menu spesel bumi Sarawak ni BUBUR PEDAS. Uiihhh dah lama aku tak makan ni tau haiyyoooo.  uolls penah rasa bubur ni tak? Pada yg belum tu, meh ai story pasal Cik Puan Bubur Pedas ni ehehe...
Bubur Pedas ni salah satu makanan wajib pada bulan Ramadhan di Sarawak. Kiranya kalau uolls nak makan, …kena tunggu Ramadhan jer, baru jumpa bubur ni ehehehe….TAKDE LAH!!  Aku gurau je. Hari-hari biasa pun boleh , apa salahnya ? Kita yang buat dia!! Cuma bubur ni lebih terkenal di bulan posa …. sepupu-sepapat bubur lambuk lah jgk ni. Nama je pedas tapi takdelah pedas meletup ehehe.....GEMPAK je!
Rasa bubur ni? hhhmm part ni subjektif sikit...tapi mmg sedap lah bagi orang yg suka jenis-jenis bubur ni. Jgn tak tau... ada jgk orang Sarawak yang tak suka bubur pedas. Kalau uolls  tanya aku…..of course lerr aku suka ….nak-nak pulak kalu mak or nenek aku yg masak…..perghh ULANG TAMBAH makan selagi tak abis …….isshh tak yah lerr citer panjang...wat aku terliur je…
Nak buat bubur pedas ni simple je tapi kena ada rempah@bumbu spesel nya. Bumbu nya ni pulak daripada beras yang digoreng tanpa minyak, kerisik dan rempah ratus…… apa rempah ratus nya huhuh uolls pi tanya pakcik google eh? aku pun tak tau  ahakss...
Ok , meh layan resipi lak…
  BAHAN-BAHANNYA:

1 pek bumbu bubur pedas ( campuran beras,rempah ratus dan kerisik)
3 ulas bawang merah (ditumbuk)
2 ulas bawang putih (ditumbuk)
Cili blend
Sedikit udang, ayam/daging
Jadung muda (dipotong bulat)
Kacang panjang (dipotong bulat)
Kentang (dipotong dadu)
Lobak (dipotong dadu)
Santan
Daun kunyit
Daun singkil/daun tebawan (cemane rupanya? ku pun tak tau!!)

CARA-CARANYA:
1) Rendam bumbu hingga kembang
2) Tumis bawang2 dan cili merah blend
3) Masukkan udang hidup, daging/ayam
4) Masukkan bumbu
5) Kemudian, masukkan sayur mcm jagung yg muda, kacang panjang, kentang, carrot
6) Masukkan sedikit santan
7) Akhir sekali masukkan garam dan daun kunyit & daun singkil @ daun tebawan

VOILLA!!……dah siap pun. Simple je kan?  Auni pun pun boleh masak kan sayang? 
Malangnya,  aku je yg  tak boleh sebabbbbbbb???… bumbunya ku lupa nak bawakk aisehhhh tahun depan ler jawabnya …… 
Selamat berbuka dan bertarawih. ….Wassalam

1 comment:

  1. aduh.. sikla sbb ada cili blend.. kakak,cili blend ada biji nya gikkan? sik brani makan..tenguk jakla dak mak makan..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails