April 21, 2012

~ My Edible Garden ~


Saja je nak share tanaman kat edible garden ku. oppsss edible garden ke? tanaman ku tak banyak mana pun, ada hati nak mengaku edible garden hehehe Setakat ni ada la dalam 4-5 pasu je. Itu pun banyak yg aku beli anak pokoknya, kira ‘instant’ lah kejadian edible garden ku ini heh…
pokok serai ~ yang paling 'senior'

anak pokok cili merah ~ cuba jaya tanam
dari biji cili kering di dapur
pokok cili padi ~anak pokok beli kat
agro-mart, Serdang

Aku sebenarnya tak pernah suka dengan aktiviti berkebun ni. Tak pernah aku nak kisah pun pasal kejadian tanam2 ni.  Aku dah merajuk. Kiranya gaduh habis2an la dgn tumbuh-tumbuhan ni hehehe. Ingat tak lagi entri pasal ‘tangan panas’ ku kat sini dulu. 

Ini pun dulu asalnya saja nak cuba sebab dah tergoda dengan tanaman rumah jiran. Bila dah cuba tanam satu anak pokok tu, aikkk?? menjadi la pulak. Mood teruja pun datang. So, lepas tu makin bertambah la tanaman aku. Kira ok la juga kan? Riadah ringan untuk aku.. ahaks!!
pokok halia ~ lebihan halia kat dapur yang
dah bermata tunas ku tanam  dalam pasu ni
pokok kantan ~ rizomnya diangkut dari
kampung, naik kapalterbang tau eheh

pokok kesum ~ lebihan batang kesum
yang dah layu dalam fridge


Memandangkan rumah aku ni tak banyak tanah, sekangkang baby kera je. Tu sebab semuanya aku tanam dalam pasu. Ada sesetengah tu, aku letak tanah sikit je, sebab aku tak yakin boleh hidup ke tak? ehehe kedekut ke aku?  Kedekut le jugak, tanah mahal ooo...

pokok kunyit ~ anak pokok
dibeli kat agro-mart

pokok limau kasturi ~ anak pokok
 beli kat taman pertanian UPM 

pokok pandan ~ hidup segan mati tak mau,
dah lebih 3 bulan, langsung tak membesar
pokok pudina ~ wangi aromanya,
kucing lalu mesti nak cium daun ni

So, ini la edible garden ku yang tak seberapa. Tapi cukup la buat orang tua aku especially ayah happy. Ayah lah orang yang paling rajin bercucuk tanam kat kampung. Selalu bekalkan aku dengan anak pokok bila balik bercuti...


p/s: tangan aku dah tak panas dah kot? hoyyeeaa!!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails