April 25, 2012

~ Keyakinan Diri ~





“Keyakinan diri  ialah kepercayaan bahawa diri kita boleh mengendalikan kehidupan kita dengan baik dan menghadapi segala cabaran dengan jayanya”

Kalau nak citer pasal keyakinan diri, rasanya aku ni dalam kelompok yang mempunyai tahap keyakinan diri agak rendah. Tapi tak ada la sampai  sangat-sangat rendah atau langsung tak yakin pada sendiri. Selalunya aku akan cover kelemahan aku tu dengan kata-kata semangat dan berfikir positif. Cara nak pujuk diri sendiri la tu ehehe…kadang2 berjaya, ada masanya tak. Dah sedaya upaya aku cuba bersikap optimis, tapi jauh disudut hati  dalam fikiran aku tetap terselit rasa yang tah apa-apa ni;  aku tak pandai la, tak menarik la, tak cukup bagus la dan banyak lagi la yang tak itu dan tak ini  dalam diri aku

Lebih teruk, bila ada yang kata ‘eh, kau dah semakin berisi ye sekarang ?’ atau ‘ini pun kau tak reti buat ke?’ atau ‘laaa ini je  ke yang kau dah siapkan?’… semua tu jadi ‘penambah perisa’ pada kelemahan aku ni.

Aku tau, tak elok sebenarnya bersikap macam tu. Itu semuanya  kerja syaitannirrojim, nak melemah dan menyesatkan kita. Tak pasal2 aku jadi seorang yang mudah marah, suka membebel, mengeluh dan moody... tak elok tu kan?

Aku rasa  ini terjadi mungkin kerana aku ni jenis manusia yang kurang luahkan perasaan. Bila orang kata, kau macam ni, macam tu. Aku diam je, jarang nak fight back menegakkan keadaan sebenar. Selalunya ku terima je apa yang orang dah kata kat aku….haihh,  tak sangka pula ye? Boleh jadi pemangkin kelemahan yang aku ada sekarang ni…

Bukan senang tau, nak ubah sesuatu yang dah sebati dalam diri. Cuma aku selalu ingatkan diri aku pada 3 perkara, sebagai pencetus semangat untuk perbaiki kelemahan aku:

1)         Orang lain boleh buat, kenapa aku tak boleh buat? Apa kurangnya aku? Pedulikan la dengan kata-kata orang.

2)         Allah jadikan manusia semuanya sama , takde yang lebih, takde yang kurang. Bila eseorang itu jadi lebih dari yang lain; sebab, dia dah berusaha lebih ke arah itu, bukan sebab dia istimewa

3)         Jangan bebankan fikiran dengan masalah. Allah jadikan sesuatu dugaan dan cabaran pasti bersebab. Ada la hikmahnya disebaliknya. Tugasan aku, hanyalah berusaha, berdoa dan tawakal. Kan mudah tu?


p/s: Ya Allah, Kau permudahkan segalanya. Moga hari ini lebih baik dari semalam, Insha-Allah



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails