February 13, 2012

Kekuasaan 3 Patah Perkataan

Selalunya bila gosok baju, aku akan layan lagu2 di radio dalam ‘bilik operasi’ ku itu. Pagi tadi terdengar DJ dok sembang pasal  3 Patah Perkataan. Menarik (bagi aku lah)!! Tak pasal2 aku termenung sekejap masa menggosok tadi. Err sat, chup... 3 patah perkataan kat sini bukan merujuk perkataan #$%@ yang tu, tapi perkataan yang elok, sopan dan positif aje tau.

“Saya Minta Maaf”, “I Love You”, “I Miss You”, “Saya Menghargai Awak”, “Do Your Best”... camne? May sound too cliché but how often do we say those 3 words per day? Sebulan? Setahun? Dalam novel, drama/filem , kartun memang banyak la. Nak buat camne, dah tentu ada penulis skrip yang diamanahkan untuk itu :) But, in our real life…?

Memang ada yang praktis kan tapi aku yakin tak ramai mana pun, termasuklah aku ni (aku pandai tulis aje kot) heh heh...  3 patah perkataan tu mmg mudah, ringkas tapi kenapa jadi susah dan berat bila nak diucapkan? Nape erk? Kadang2 tu sebab kita malas je kan ?

 “Alaa, aku tak cakap “aku minta maaf” pun tak apa, dia dah jadi BFF aku. Surely dia tak kecik hati dgn aku lah”.

“Mengadalah kau ni! Interview pun nak nervous. English kau berabuk. Goreng aje la !”

“Malas la nak cakap “I love you” hari-hari, bosan lah. Confirm dia dah faham lah tu !”

See? Kita tak pernah ambil peduli pun ‘kekuasaan’ 3 patah perkataan tu. Bukannya susah mana pun nak kata “saya minta maaf” bila dah buat salah. Or "Do your best” pada kawan yang tengah menggelabah nak pergi temuduga. Sekurang2 nya kita bantu dia untuk boost up keyakinannya. Tak pun,  ungkapan “I love you” pada ibubapa, pada anak2, pada soul mate kita setiap hari, atau mungkin kepada someone special yang sepatutnya dah lama menerima ungkapan tu hhmmm ... alahai, tetiba lak aku teringat kat Movie Kuch-Kuch Hota Hai kelmarin. Heh.. :P

“HAPPINESS IS WHEN WHAT YOU THINK, WHAT YOU SAY, AND WHAT YOU DO ARE IN HARMONY

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails