September 27, 2010

~Mochi~

Salam semua...dah makan? Makan ape? Ada jamuan raya lagi ke? Bestnyer uollss....jeless ai tau!! takpe, takpe....part tak bestnya plak bila diet pun tah ke mana kan?  (saje je ku cakap camni, sbb jeles takleh join uolls gi open house, boleh gitu??.....ngeeeee)
Ok, ok ...sekrg aku serious. Hari ni aje,  2-3 org kwn dh ngadu pasal diet ni. Diet  masing2 dah 'terjunam' ke laut. Mana tak nya, bulan posa turun 2kg, tapi lepas raya naik pulak 5kg, camne tu? Bukannya wal hasil balik asal lagi dahhh ....bertambah!! ni semer penangan 'open house'  ler katanya hhmm takpe lah tu, redho jer sis..... setahun sekali (ayat penyedap hati) ekekekek. Chup, chup!! Kita wat tak tau jer lah dgn masalah berat ni...aku sendiri pun ‘bosar’ gak masalahnya ngeh ngeh ngeh. Apa nak buat kan?...'spare tyre' tu semer sayang bangettt ngan aku AHAKSS!!!
N3 kali ni aku nak citer pasal mochi. Semenjak dua menjak ni, aku suka sgt makan mochi ni tau!! Ni Ms J ler ngajor nya ni....haiippp, ni nak marah aku ni !! ehehe.....tapi tak rugi tau kenal si mochi ni, sedappp.  Apa sebenarnya mochi ni?  Meh aku citer....tersebut lah kisahhhhhh di sebuaahhhh negaraaaaaaa....ehehehe Mochi ni adalah sejenis kuih pulut tradisional Jepun. Rasanya lebih kurang macam kuih koci, tapi takde lah 'se' lemak dan 'se' liat cik koci tu….(uolls boleh bayang ke tak ni?? boleh ke tak?....alerr buat2 boleh jer lah)  Ada byk jenis mocha ni sebenarnya tapi yg buat mochi ni meriah sbb warnanya,  ada  kaler pink, putih, hijau,kuning, purple, jernih...senang citer, memang cantik lah!
Kat bawah ni ada beberapa gambar mochi yg aku pinjam dari ‘pakcik’ google utk dikongsikan bersama. Ada Warabi Mochi (hampir serupa cam ambuyat) , biasanya dimakan dengan Kinoku (tepung kacang soya panggang), dango mochi (bebola tepung pulut) yang dihidang dengan sos soyu (kuah/sira soya yang pekat dan manis) atau  matcha dango (bebola tepung pulut berperisa teh hijau) yang biasanya dimakan dengan aiskrim dan pes kacang merah.  Sapa penggemar green tea tu, boleh lah cuba matcha dango. Dango ni pun sebahagian dari mochi, lebih kurang sepupu mochi ni. Feveret aku lak.....simple je taste aku , mochi yang berintikan pes kacang merah oishii tau!!
 Warabi mochi dengan Kinoku dan kuah soyu pekat manis
Matcha dango (matcha~green tea)
Dango yang dihidang dengan aiskrim dan pes kacang merah (tokachi)
 Mitarashi dango disalut dengan sira soyu
 mochi dengan inti kacang merah
(walaupun kurang comel ropanya....totap faveret aku ni!!)
Oklah uolls, dah jamu mata dengan mochi dan dango  ni kan? Kita jumpa lagi di lain N3 yer? Bye....

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails