June 7, 2013

~ Agar-Agar Laici ~

Salam & Hai...

earrrghhhh.... dah berminggu tak update tetiba je citer pasal agar-agar, apa kes...

Alkisahnya... masa mengemas food storage kat dapur semalam, sambil2 tu tengok mana yang dah abis, yang dah rosak....mana yang perlu beli... terjumpa pulak satu tin laici ni yang lagi dua bulan nak expired.  

eeh? Ko tak caya ye aku mengemas ? Aku rajin laa... hehh  kalo tak caya cerr tengok kabinet yang aku dah kemas ni. Ok ke tak?  comel tak? Gambar sebelum kemas tu aku malu lupa nak upload....he he he


 Taddaaa ni la roper kabinet tempat menyimpan barang dapur kitaorang. Comel tak? comel tak? Belum ada rezeki lagi nak buat KC yang moden dan cantik. Plan tu ada, design pun dah siap scatched ... tapi tak perr, aku terima seadanya. Berjasa kabinet ni tau, dari mula kahwin sampai dah beranak pinak ni masih setia berbakti dengan aku... ewahhh *mode drama minggu ini, dah mai dah..*

Chup...chupp ko ni dah kenapa?? melalut sampai ke kabinet la pulak! Fokus, fokus oshanira. Ok, ok back to story agar-agar. Selepas jumpa laici tu... aku intai la dalam petiais ada pulak susu low fat HL  ni .. masih ada separuh kotak lagi.. 


Daripada laici tu akhirnya dibakul sampah kan nanti ...baik la ku transform kan kepada agar-agar. Takde la pembaziran berlaku ....membazir tu kan sahabat syaiton. I tak nakkkk..... nak kawan dgn manusia je.

Resipi biasa2 je pun..  Malu nak citer lebih2. Tetap ngengada nak post kat sini he he he untuk rujukan peribadi kot. Sure ko dah buat berkilo-kilo laici sebelum ni kan? Tapi aku first timer tau!! Kesian kat aku, nak buat macam mana kan? Kita redhoo aje lah he he he


Agar-agar Laici

Agar-agar serbuk (10g)
150g gula halus 150gm
200ml susu HL / susu cair
1 tin laici
150ml air laici
650ml air

 Cara Masak

Didihkan 650ml air, agar-agar serbuk dan gula.
Kisar isi laici dengan 150ml air laici sehingga halus.
Bila agar-agar dan gula telah larut, tunggu sehingga sedikit mendidih dan kecilkan api.
Masukkan laici yang telah dikisar dan susu, dan kacau semua bahan.
Bila adunan dah mendidih lagi, tutup api dan tuang di dalam acuan yang sesuai.


p/s: masih confuse dengan agar-agar dan puding...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails